Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi – sve što treba da znate

Evropski izveštaj je postao obavezan obrazac za svakog vlasnika vozila od 2009. godine kada je na snagu stupio novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS). Međutim, do danas su ostale brojne nedoumice oko njegove primene, a nejasnoće ili ustručavanja od korišćenja ovog obrasca čija je svrha da olakša neprijatne situacije kada se desi neželjen slučaj u saobraćaju, ostale su i za osiguravače.

Kao dokazani prijatelj vozača i vlasnika vozila, CVS je tu da bliže objasni sve što se tiče Evropskog izveštaja. Ovog puta ne u kontekstu iskustva ili ličnog tumačenja, već jasnim citiranjem propisa, kako bi sve strane bile zaštićene u slučaju potrebe da se Evropski izveštaj mora popuniti. Vaše vozilo, kao što ste sigurno svesni, nije samo prevozno sredstvo. Ma koliko bili dobar vozač, uvek se može dogoditi da koncentracija popusti i da dođe do onog najmanje omiljenog trenutka svakom vozaču, odnosno saobraćajne nezgode.

Krenimo redom:

1. Šta je Evropski izveštaj?

„Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi je propisani obrazac koji učesnici u saobraćajnoj nezgodi popunjavaju nakon saobraćajne nezgode sa manjom materijalnom štetom“ (ZOBS član 7, stav 1, tačka 83).

2. Ko je u obavezi da ima Evropski izveštaj?

„Za vreme upotrebe motornog vozila u saobraćaju, vozač je dužan da ima Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi i da ga predoči na zahtev ovlašćenog službenog lica“ (Zakon o obaveznom osiguranju u saobraćaju (ZOOS) član 31, stav 3).

3. Ko treba da nam uruči Evropski izveštaj ili gde da ga dobijemož?

„Društvo za osiguranje dužno je da ugovaraču osiguranja, uz polisu osiguranja od autoodgovornosti, uruči Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi“ (ZOOS član 31, stav 2).

U slučaju da Vam nije uručen Evropski izveštaj od Vašeg osiguravača, možete ga dobiti u najbližoj stanici za tehnički pregled CVS-a ili poslovnici Globos osiguranja.

4. Kada se popunjava Evropski izveštaj?

„U slučaju saobraćajne nezgode, sa manjom materijalnom štetom, kada nema povređenih ili stradalih učesnika u saobraćaju, odnosno kada ovlašćeno lice ne vrši uviđaj saobraćajne nezgode. Tada su učesnici dužni da popune, potpišu i međusobno razmene Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi“ (ZOBS član 173, stav 1, tačka 3 i ZOOS član 31, stav 1).

Prethodno ne važi u sledećem slučaju:

„Ako učesnik u saobraćajnoj nezgodi u kojoj je nastala samo manja materijalna šteta na drugom vozilu, zbog odsutnosti vozača drugog vozila, nije u mogućnosti da pruži lične podatke i podatke o osiguranju vozila, dužan je da o toj nezgodi obavesti nadležni organ unutrašnjih poslova i da dostavi svoje lične podatke i podatke o oštećenom vozilu’’ (ZOBS član 173, stav 2).

5. Može li da se prijavi šteta na osnovu Evropskog izveštaj?

Da, ako je u pitanju mala šteta i ako su ispunjeni uslovi iz prethodnog obrazloženja.

„Uredno popunjen Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi oštećeno lice i osiguranik mogu koristiti kao odštetni zahtev po osnovu osiguranja od autoodgovornosti“ (ZOOS član 31, stav 1).

6. Šta je manja materijalna šteta?

Ovde postoje brojna tumačenja, koja se razlikuju od MUP-a do Zakona, a ZOBS definiše sledeće:

„Manja materijalna šteta je šteta nastala u saobraćajnoj nezgodi prouzrokovana u vrednosti manjoj od one za koju je propisana krivična odgovornost“ (ZOBS član 7, stav 1, tačka 104).

Praksa osiguravača i MUP-a bila do sada bila da je to šteta čija je vrednost niža od 200.000 RSD.

7. Šta raditi u slučaju manje saobraćajne nezgode?

U slučaju udesa, osnovna obaveza koja mora biti urađena, svakako je provera da li je iko od vozača/učesnika saobraćajne nezgode povređen, da li je nekome potrebno ukazati pomoć i eventualno pozvati Hitnu pomoć.

Nakon toga, potrebno je obezbediti mesto saobraćajne nezgode, kako bi ostali učesnici u saobraćaju bili na vreme upozoreni na postojanje iste, zaštiti tragove i eventualno rasute delove sa vozila kako bi se saobraćaj, koliko je god to moguće, nesmetano odvijao.

Nakon što je lice mesta saobraćajne nezgode obezbeđeno i nakon što ste se uverili da nema povređenih, potrebno je dobro sagledati oštećenja koja su nastala na vozilima. Ukoliko nema štete na okolnim objektima, ukoliko je šteta na vozilima manja, u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja, učesnici saobraćajne nezgode mogu popuniti Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi.

8. Kako znati da li je šteta velika ili mala?

Ovo je verovatno najčešće postavljano pitanje, posebno kod ljudi koji su imali ovo iskustvo. Odgovor je vrlo neodređen i zavisi od slučaja do slučaja, jer sami teško da možete proceniti visinu štete i to iz razloga što većina vozača, koji su samo učesnici u saobraćaju, nema stručno znanje ovlašćenih procenitelja šteta.

Ono što je sigurno, na osnovu procene koliko Vaše vozilo vredi na tržištu, ukoliko je došlo do oštećenja u manjem obimu i manjeg broja limarijskih delova, može se pretpostaviti da se radi o manjoj šteti.

9. Šta je to manja šteta?

U skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja, manjom štetom se smatra ona čiji iznos ne prelazi 500 EUR odnosno 1.000 EUR kada Srbija postane član EU. Ukoliko biste se sa ovim pitanjem obratili MUP-u, dobili biste informaciju da se manjom štetom smatra šteta do 200.000 RSD. Zvanični stav po ovom pitanju je veoma zbunjujuć, pogotovo što je u Zakonu navedeno jedno, a po MUP-u iznos je drugačiji.

Ukoliko niste sigurni da li je šteta na Vašem vozilu manja, uvek Vam ostaje mogućnost da pozovete policiju da dođe i eventualno izvrši uviđaj. Vrlo je čest slučaj da saobraćajni policajac po izlasku na lice mesta, uputi učesnike da ipak popune Evropski izveštaj.

10. Kada evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi (ne) treba popunjavati ili treba izbegavati?

Evropski izveštaj možete popunjavati pod uslovom da nema povređenih lica i da je šteta na vozilima manja.

Sledeće čega se treba pridržavati i na šta treba obratiti pažnju, jeste da li su učesnici saobraćajne nezgode saglasni oko odgovornosti za nastanak iste. Ukoliko učesnici nisu saglasni ko je odgovoran za nastanak saobraćajne nezgode, najbolje je kontaktirati MUP.

Trebalo bi izbegavati popunjavanje Evropskog izveštaja kada je neko od učesnika u alkoholisanom stanju, nema odgovarajuću aktivnu legitimaciju, odnosno validnu saobraćajnu dozvolu, vozačku dozvolu, polisu osiguranja.

Ukoliko ste se ipak sa drugim učesnikom usaglasili da popunite Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, potrebno je da isti dobro pogledate i što je moguće detaljnije popunite.